
Håndværkervirksomheden er fyldt konkurrence. Uanset om du lige er begyndt eller ønsker at vokse din håndværkervirksomhed, er omhyggelig planlægning afgørende for succes.
Derfor er det vigtigt at tænke strategisk på lang sigt. Selvom du er sikker på, at du måske har masser af gode håndværkerjobs i dag, men hvad med fremtiden? Du har brug for en stabil pipeline af arbejde – for at få ny forretning til dig og returnere kunder.
Der er mange måder at markedsføre og vækste din håndværkervirksomhed på, men vi har kommet med tips til at hjælpe din virksomhed med at vokse.
Forretningsplan.
Du kan skrive en simpel forretningsplan, der fungerer som din prøvesten. Det behøver ikke at være længere end en side, men kan hjælpe med at give fokus.
En kontraktskabelon.
Det er vigtigt at have tingene på skrift for at være på den sikre side. Du kan få en advokat til at skrive en standardkontrakt, og husk derefter at opdatere detaljerne og få kunderne til at skrive under, før du begynder at arbejde.
Korrekte licenser og tilladelser.
Det er vigtigt for din virksomhed at overholde lovgivningen. Sørg for, at du har de rigtige håndværkerlicenser og tilladelser, der er nødvendige for at operere i Danmark.
Erhvervsforsikring.
Håndværkerforsikring er et must-have for din virksomhed. At have forsikring giver dig mulighed for at fokusere på din virksomhed, velvidende at du er dækket, selvom der sker noget uventet.
Det er bedst at tage sig af disse væsentlige ting først, før du udvider.
Opret en håndværker hjemmeside
En håndværker hjemmeside er ikke et absolut must i håndværkerbranchen, men det kan bestemt hjælpe. Du behøver ikke at investere for meget her. Selv en eller to-sides hjemmeside vil gøre. I dag er der mange muligheder online, der gør det nemt at komme i gang.
Du vil medtage følgende oplysninger:
Udbudte tjenester.
Medtag helst billeder, så kunderne kan få en fornemmelse af dit arbejde.
Baggrundsinformation.
Inkluder detaljer som hvor længe du har været håndværker, hvor du har arbejdet tidligere, eventuelle certificeringer du har. Du vil også gerne inkludere et tydeligt nyligt billede af dig selv.
Kundeudtalelser.
At have udtalelser hjælper med at opbygge din troværdighed og taler til din professionalisme og kvaliteten af dit arbejde.
Kontakt information.
Uanset om det er et telefonnummer eller en e-mailadresse, skal du sørge for, at disse skiller sig ud.
Hvis du ønsker at opbygge din virksomhed gennem Google-søgninger, kan det være en god idé at arbejde med en søgemaskineoptimeringsekspert (SEO). De kan hjælpe dig med at bygge din hjemmeside til håndværker med søgeord på en Google-venlig måde.
Overvej mærkevarekøretøjer og beklædning
At tilføje dit logo og kontaktoplysninger til arbejdskøretøjer og det tøj, du bærer på jobbet, gør to ting.
Først og fremmest får det dig (og alle teammedlemmer) til at se mere professionelle ud. For det andet tjener det som en form for reklame for alle forbipasserende. Dette er billig og effektiv markedsføring, når det er bedst.
Forbedre dine håndværkerfærdigheder
Mens du er en mester i dit fag, med fremragende færdigheder og det omdømme, der matcher, er der altid plads til at lære. Så når du udvikler din håndværkervirksomhed, vil du måske udforske professionelle håndværkerkurser.
Mulighederne omfatter tekniske handelsskoler, snedkerhøjskoler og alle mulige certificeringsprogrammer. Disse er gode til at opbygge dine legitimationsoplysninger. Eller hvis du vil forbedre dine færdigheder eller begive dig ud i et nyt håndværkerområde, kan du tage en specialiseret klasse.